Moonlighting aside, she really needs his money

Angående förnyelsen av sedlar i Sverige.


”Vi har alltför länge fyllt våra plånböcker med brutala despoter som Gustav Vasa och kungligheter som inte har gjort något mer än att födas in i rätt familj.”

Ord av Johan Norberg. Idéhistoriker och författare, i en krönika i Metro 2011-04-14.


Låt oss då se, vilka är det som funnits på våra sedlar?


Tjugolappen – Selma Lagerlöf, författarinna, tillika nobelpristagare i litteratur och ledamot i Svenska Akademien.


Femtiolappen – Jenny Lind, den första svenska sångerska som varit vida internationellt känd.


Hundralappen – Carl von Linné, mannen som delade in alla våra växter och djur i arter och släkter. Ett system som än idag är grunden för naturforskningen.


Femhundralappen – Karl XI. Visst, han föddes verkligen i rätt familj, men det var under hans tid som kung det som idag är Sveriges Riksbank grundades.

På baksidan av femhundralappen ser vi också Christopher Polhem, den svenska mekanikens fader.


Tusenlappen – Gustav Vasa. Föddes inte till kung, men var den som grundade det svenska arvkungadömet. Det var han som enade Sverige till en stat med central förvaltning.


Behöver jag nämna att jag tycker att det är väldigt onödigt att byta ut varenda sedel i det här landet? Speciellt i dessa tider då vi använder kort allt mer. Vad operation sedelutbyte kommer att kosta staten vet jag inte, och jag mår nog bäst av att inte veta.

Kommentarer
Postat av: Rosettpojken

Jag har inte så mycket mer att säga, mer än att som jag har sagt, att jag alltid har velat ha Astrid Lindgren på tjugolappen.



Men du har rätt, det är egentligen sjukt onödigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback