Replace me

Häromdagen blev min yrkesroll ifrågasatt av en man som tyckte att det var onödigt att visa sitt kort för mig när han hade visat det för spärren på centralen.
Han hade varit i Riga, och där hade de minsann apparater i spårvagnen, som man visade sitt kort för. Enligt honom skulle man inte våga planka, för att man hade de andra resenärernas ögon på sig.

Kan undra om denne man lyckats undvika allt hoppande över spärrar och folk som går igenom tillsammans efter att ha visat ett kort. Plankning förekommer i allra högsta grad, även när folk ser på.
Jag förklarade för mannen att mitt jobb inte enbart går ut på att kontrollera biljetter.

• Jag finns ombord med en lugnande effekt.
En förare som tidigare arbetat i tunnelbanan, berättade att samma resenärer är så mycket lugnare när de kommer ombord på tvärbanan, där det finns en konduktör närvarande.

• Jag hjälper folk att hamna rätt.
Dagligen frågar resenärer mig var de ska gå av och hur de ska gå för att hitta rätt. Naturligtvis kan jag inte svara på allt ur eget huvud, men så har jag ju en väldigt mångsidig mobil att ta till hjälp. Den har även hjälpt till när någon undrat när exempelvis pendeln går.

• Jag förklarar hur saker funkar.
Som häromdan när ett gäng medelålders Göteborgare kom ombord. De hade lyckats köpa varsin remsa, men hade ingen aning om hur de skulle hantera den.

• Jag är ett trevligt sällskap.
De flesta som reser sitter bara tysta med hörlurar i öronen, men framförallt på kvällarna finns det de som åker själva och är i princip ensamma i vagnen, som vågar prata lite och får på så vis en trevligare resa.

• Jag hjälper folk med barnvagnar och rullstolar att komma på och av vagnen.
På vissa stationer är inte plattformen i höjd med vagnen och då behöver man vara flera för att få ombord en vagn eller rullstol. Ibland finns vänliga medresenärer, men annars är det bra att jag finns.

Mannen som ville ersätta mig med en maskin ville inte riktigt gå med på mina argument, men jag tror att mannen vars handskar jag plockade upp och sprang efter honom med, och kvinnan som hade missat sista pendeln om jag inte berättat att man kunde ta den från Årstaberg, är ganska tacksamma för att jag finns.

Kommentarer
Postat av: Rosettpojken

Åh gud vad jag tycker om dig.

Postat av: PomPom

snap, fina arbetskläder:D

du gör nog ett bra jobb:)

2011-03-09 @ 08:21:25
URL: http://www.pompoms.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback