Reality Check

Är det bara jag som förstår mig på Annie Lööf? Eva Franchell på Aftonbladet gör det definitivt inte.

Kina
Är det bara jag som förstår att hennes uttalande om Kina bara var ett exempel?
– Vad är Kina till exempel? Hur definierar vi Kina som land och vad får det för konsekvenser för exporten ...?

Det må vara ett dåligt exempel, men Kina var på tal vid tillfället, så valet av nation var inte helt "oprovocerat".
Jag försvarar absolut inte användandet av vapen, men tyvärr är det ju så att om vapnen inte köps från Sverige, kommer de att köpas någon annanstans ifrån. Varför då inte låta den lilla industri vi har kvar i landet fortsätta?

Kärnkraften
Eva Franchell skriver att "Annie Lööf tror att hon kan vara allt, både miljökämpe och kärnkraftskramare. Som en kameleont byter hon färg efter läge."
Centerpartiet har insett hur verkligheten ser ut. Sveriges energibehov kan inte fyllas av förnybara energikällor i dagens läge. Stängs våra kärnkraftverk måste vi köpa energi från andra länder och risken är stor att den isåfall är framtagen i kolkraftverk, vilket är ännu värre. Dagens kärnkraftverk är gamla, att dessa byts ut och byggs om vore att få en säkrare och mer effektiv energiframtagning.

Ungdomslönerna
Är det bara jag som förstår hur lägre ungdomslöner kan ge fler jobb och därmed fler unga väljare till Centerpartiet?
"Som näringsminister vill hon ge företagarna nästan gratis arbetskraft, hon vill sänka ingångslönerna för ungdomar samtidigt som hon hoppas på fler ungdomsväljare." skriver Eva Franchell.
Ta min pappa som exempel, han sliter ut sig genom att jobba 75% på en lokaltidning, samtidigt som han driver eget företag som har öppet den andra halvan av dagen. Han skulle behöva anställa någon, men det är helt enkelt för dyrt i dagens läge. Många är de småföretagare som inte har råd att anställa, men som säkerligen gärna skulle göra det om det var billigare.

Att just ungdomar ska ha lägre löner är för att öka deras attraktionskraft på arbetsmarknaden. Tänk dig att du ska anställa en receptionist/administratör. Du har en person i 30-årsåldern som jobbat på ett kansli i tio år och du har en 18-åring som just tagit studenten. Ska du som småföretagare väl anställa någon som kostar dig 25 000kr i månaden är valet ganska självklart. Kan du däremot få "rabatt" är chansen betydligt större att du anställer artonåringen. Uppgifterna tjänsten gäller är sådant du tidigare gjort själv och du kan således tänka dig att lära upp din nya medarbetare. Tada! Nu har vi en ny person inne på arbetsmarknaden!

Go Annie!

Kommentarer
Postat av: Michaa

Go Daniel! Bra tankar

2012-04-28 @ 09:37:03
Postat av: Johanna

Haha^^ Jag tänkte faktiskt på det när jag skrev kommentaren!!

Postat av: Victor

Fram till 1997 var det olagligt att vara homosexuell i Kina det jämfördes med huliganism.

Hälsoministeriet strök homosexulitet från listan över psykiska sjukdomar 2001.Och det har hänt att homosexuella män har blivit avrättade i kina för sin läggning.Rätta mig om jag är dåligt påläst.

Tror inte att det var Svenska patroner.

2012-04-30 @ 23:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback