At the shade of the sheets before all the stains

En av gårdagens nyheter var ett förslag om att man ska kunna sälja sin ena njure för 300'000 svenska kronor. Någon har räknat ut att sjukvården skulle tjäna på det, genom det man sparar in på njursjukvård.

En SIFO-undersökning visar att 22% av svenskarna skulle kunna tänka sig att sälja sin njure för den föreslagna summan.

Personligen gillar jag förslaget, tycker att det är ett bra sätt att få ett ganska stort tillskott i kassan. Jag skulle definitivt göra det. Vad jag vet har min kropp idag inget behov av två njurar idag och hade jag 300'000 hade jag kunnat köpa en lägenhet. Att man dessutom hjälper en människa till ett bättre liv är ju en bonus.

Men. När man nu så gärna skulle sälja sin njure för pengar, varför inte donera den frivilligt även utan? Tyvärr är det nog så att bara de med de ekonomiska behoven skulle göra det. Eller? Skulle även höginkomsttagare känna att det var mer värt att sälja en del av sin kropp, istället för att bara skänka bort den? Att känna att man kan hjälpa någon annan, så länge man får något materiellt tillbaka. Det återstår att se, om förslaget blir verklighet.

Kommentarer
Postat av: ida

hm.. svår fråga det där med njurdonation... jag vet inte riktigt vad jag ska tycka..

förresten är drömhemmet >VERKLIGEN ett drömhem.. Där ska jag o daniel bo sen när vi bott klart i vårt torp.. :) så det så!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback