Är det konstigt att folk har fördomar om KD?

God morgon! David Lega, komiker och föreslagen andre vice partiledare för Kristdemokraterna, får mig att vakna till med sin debattartikel om Kristdemokraterna. Han börjar med en anekdot om förvånade väljare, som efter webbenkäter tror att de är Kristdemokrater. Många av dessa säger att de inte vågar rösta på partiet ändå, eftersom det finns en allmän uppfattning om vad partiet egentligen står för. David Lega påstår att "det är inte våra idéer det är fel på, det är hur vi uppfattas". Han skriver också att "vi måste bredda intrycket av partiet så att vi förknippas med positiva egenskaper".

För drygt en vecka sedan beslutade riksdagen att reglerna om tvångssterilisering av transpersoner ska behållas tills vidare, medan ytterligare utredningar genomförs. Endast Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna hindrar riksdagen från beslutet att ta bort steriliseringskravet, men riksdagen viker sig för Kristdemokraternas krav på fortsatt utredning.

Love, som jag känner från mitt tidigare arbete med RFSL, berättar nedan om vad beslutet innebär för honom.

Har du inte gjort det än, signera uppropet mot tvångssterilisering här!

Frågan jag ställer mig när David Lega vill ordna upp sitt parti för att visa dess äkta värden, för att folk ska våga rösta på dem, är hur det ska fungera när deras värden fortfarande är så konservativa. Är det konstigt att man har fördomar om Kristdemokraterna? De bevisar ju gång på gång att det inte enbart handlar om fördomar - det är sanningsgrundad information. Kristdemokraterna har ingen förankring till verklighetens folk.

KD vill utreda tvångssterilisering mer
Många människor har fördomar om KD

Kommentarer
Postat av: Hanna

Svar: Ja, det är faktiskt ett Jens Lekman-citat och han är ju fin.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback