Kokboksutmaningen - Choklad

Bloggen Fika med Eleonore utlyste i början av månaden en kokboksutmaning! Utmaningen går ut på att upptäcka kokböckerna man faktiskt har i hyllan, men så sällan använder. Varje månad under året kommer en ny utmaning, ett nytt tema. Temat för januari var Choklad, och vilken bok passade då bättre än den här?

Den fick jag av min pojkvän i julklapp (tror jag det var) för något år sedan, men har knappt öppnat den - skamligt! Den innehåller hur som helst en mängd recept under olika kategorier, med den gemensamma faktorn choklad. Ett recept jag nu fastnade för var på Chokladfudgebrownies. Brownies med ett lager av cream cheeseblandning i mitten, och ett lager fudgekräm ovanpå. Tyvärr hade jag ingen form som passade, utan det fick bli en större, vilket gjorde kakan lite tunnare än tänkt. Men oh så gott det blev ändå!

Brownies
200 g mager Cream Cheese eller mager Kesella
1/2 tsk vaniljextrakt
Drygt 2 1/2 dl socker
2 ägg
1 dl smör
3 msk kakaopulver
Knappt 2 dl extra fint vetemjöl
Knappt 1 dl pecannötter eller valnötter, hackade

Smörj en låg kakform, 20*20 cm och klä botten med bakplåtspapper.
Rör samman ost, vaniljextrakt och 4 msk socker. Ställ åt sidan.
Rör äggen och resten av sockret ljust och luftigt. Häll smör och kakao i en kastrull och värm försiktigt under omrörning tills smöret är smält och blandat med kakaon. Rör ner smöret i äggblandningen. Vänd ner mjölet och nötterna.
Häll hälften av smeten i kakformen och släta till ytan. Bred försiktigt på ostblandningen och täck med resten av smeten. Grädda i ugn värmd till 180 grader, 40-45 min. Låt kallna i formen.

Fudgeglasyr
4 msn smör
1 msk mjölk
1 1/2 dl florsocker
2 msk kakaopulver
Nötter till garnering (valfritt)

Smält smöret och mjölken. Rör ner florsocker och kakao. Använd en slickepott och bred fudgeglasyren över kakan. Garnera gärna med pecannötter eller valnötter. Låt glasyren stelna. Skär i bitar och servera.


Kommentarer
Postat av: Oskar

DE VAR FANTASTISKT GODA!

Postat av: Michaa

Vill smakaaaa!!

2012-01-31 @ 15:09:32
Postat av: Kalle

Fy. Vad. Gott.

2012-02-01 @ 20:29:45
URL: http://kallelagerstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback